Ahoj,
dovolim si napsat svou zkusenost s podavacim cerpadlem v palivove nadrzi u benzinoveho mondea MK3.
Co to delalo:
Stejne jako Medamedas a mozna i dalsi z vas jsem zaznamenal problemy, kdyz bylo v nadrzi okolo ctvrtiny (plus minus) benzinu. Za tohoto stavu pri jizde po dalnici nebo ostrejsi jizde po okreskach dochazelo k tomu, ze motor ztratil tah takovym zpusobem, jako kdyby chcipnul, coz nekdy i opravdu udelal. Nekdy to jen cuklo, nekdy kratkodoby vypadek motoru, nekdy delsi vypadek nasledovany zhasnutim motoru. Nekdy prepnuti do nouzaku (motor toci max. 3tis otacek).
Neprijemne to je v noci, kdyz i zhasne motor a zhasnou vam svetla. To je pak na dalnici nebo i na okresce lahudka, zvlast kdyz nechce znova naskocit.
Zivotu nebezpecne je to pri predjizdeni, kdy pri prudke akceleraci (potreba zvysene dodavky paliva) se vam to zakucka nebo chcipne, to pak muze byt skutecne o zivot, takze je nanejvys dobre situaci nepodcenovat.
Pri velmi velmi usporne jizde po okreskach se mi podarilo provozovat motor i pri rozsvicenem hladovem oku, jizda po dalnici naopak znamenala riziko vynechani i pri ctvrtine nebo i vyssi hladine paliva v nadrzi. Jednou se mi to stalo kdyz tam byla skoro polovina nadrze, ale to jsem jel opravdu rychle a delsi dobu, takze zvysena spotreba paliva se nestihla pokryt skrze pricpana sitka u podavaciho cerpadla. Staci na chvili vyrazne zvolnit nebo zastavit, aby do cerpadla natekl benzin a da se zase jet.
Pokusy o odstraneni zavady:
Vymena palivoveho filtru...nepomohla vubec.
Zkoumani podtlaku v nadrzi...pri povolovani uzaveru na tankovani je obcas slyset i silne syceni, ale nakonec jsem dospel k tomu, ze to nema vliv. Navic vetsinou je v nadrzi spis pretlak nez podtlak, to se zjisti pricichnutim k uzaveru, zda jsou pary nasavany dovnitr nebo naopak vypousteny.
Cisteni palivoveho cerpadla...znamena to sundani nadrze (chce to 2 lidi a poradne zvednout auto...aspon 30cm zadni kola) a vyjmuti cerpadla ven. Vyndat se mi ho ovsem nepovedlo uplne, chce to totiz velmi hrubou silu, coz sem nevedel, takze jsem mel venku pouze "streva" toho plastoveho pouzdra/kose, cili krome jineho i vlastni cerpadylko, ktere je kovove uvnitr plastoveho kose. Cerpadylko ma u sebe jeste sitko, ktere bylo notne zasvinene a i na dne kose byly znatelne necistoty jako kovove piliny a jemny pisek. Ne moc, jen takovy lehci obcasny nanos. Nadrz byla oproti tomu skoro cista, aby ne kdyz vsechen bordel driv nebo pozdeji vyluxuje prave cerpadlo. Sitko u cerpadylka uvnitr kose ovsem neni jedine, jeste je sitko zespoda na plastovem kosi, ke kteremu se lze dostat pouze po uplnem vyjmuti kose, ktery festovne drzi v nadrzi na bajonet.
Odstraneni zavady:
Vycisteni sitka u cerpadylka uvnitr kose nepomohlo a znova se mi to rozebirat nechtelo. Koupil jsem tedy komplet cerpadlo nove (Bosch v Autokelly asi za polovicni cenu nez nabizi u Forda) a nechal vymenit v servisu.
Pri testovaci jizde po dalnici absolutne bez problemu a to i pri ukazateli dojezdu pouhych par kilometru. Dokonce auto normalne ujelo dalsich 20km i s aktualnim dojezdem 0 km. Vice jsem to uz netrapil, s vysledkem jsem maximalne spokojen, zrejme to ted jezdi i bez benzinu
Fce cerpadla:
Pro doplneni uvedu jeste par veci, na ktere jsem prisel. Konektor cerpadla je dostupny pod zadni sedackou a po sejmuti gumove krytky. Dira v "podlaze" je ale bohuzel mala, demontaz cerpadla se tudy delat neda, leda, ze by se tomu pomohlo flexou

Konektor je 4-polovy. 2 kontakty uprostred jsou urcene pro odporovy plovak, ktery je na boku plastoveho kose cerpadla v nadrzi (zajisten jednim zobackem vespodu uprostred). Krajni kontakty napaji cerpadlo 12V, cerny drat je zem (pozor...uvnitr meho cerpadla byl ale cerny a cerveny drat prohozeny, zem byla na cervenem). Kratkodobe prohozeni polarity ale zrejme nevadi, jen to cerpe obracene. Cerpadlo je po nastartovani neustale pod proudem. Pri zhasnutem motoru se da cerpadlo kratkodobe spustit otocenim klicku do polohy 2. Cerpadlo se pak na par vterin zapne, aby natlacilo benzin do systemu. Ale jde to zopakovat jen nekolikrat, neda se to oblbovat donekonecna, ma to nejakou dodatecnou inteligenci. Klidne ale muzete vzit jiny zdroj 12V (treba jiny akumulator), pripojit na cerpadlo a pote lze i nastartovat. Odebirany proud pro cerpadlo je cca 4A, podle napajeciho napeti. Kdyz cerpadlo prisava vzduch, tak proud klesa hluboko pod 3A, spis ke 2A. Taky zvuk to ma pak jiny. Prutok zdraveho cerpadla je nic moc, takove lepsi curani

Tlak to ma ale relativne slusny.
Kos cerpadla se plni nekolika cestami. Za prve jednoduchym prepadem, kdyz je dostatecne vysoka hladina, cerpadlo ma nahore i odvzdusnovaci otvor, aby to tam dobre teklo.
Kdyz je hladina nizsi a kos cerpadla je z nejakeho duvodu prazdnejsi nez by mel byt, tak zafunguje otvor dole na dne kose, ktery je prekryt/zatizen gumovym krouzkem coby primitivnim jednosmernym ventilem...Tento pritok jde ale jiz pres spodni sitko, takze muze byt omezen.
Treti zpusob plneni je sofistikovanejsi. Z vyvodove trubicky, kam cerpadlo "tlakuje" je pres "tecko" odbocka do jine trubicky, ktera vede skrz cerpadlo uplne dolu pod kos, kde je maly plastovy modul utopeny v benzinu (ovsem taky jiz za sitkem), ktery se zde nachazi pri minimalni hladine, kdy cerpadlo jeste muze fungovat. Tento modulek se sklada ze tri casti. Prvni cast obsahuje trysku, kterou se pomoci tlaku, ktere si cerpadlo vytvari, tryska male mnozstvi benzinu skrze druhou cast modulu, ktera je spojena s volnym prostorem a tedy je zaplavena benzinem. Benzin tlaceny skrz trysku spolu s dalsim "strhavanym" benzinem z druhe casti modulu, vede do treti casti modulu, ktera tento "prisaty" objem benzinu vede opet trubickou skrz vnitrek cerpadla nahoru az skoro k viku, kde benzin vyteka do kose a kos se tedy plni, i kdyz je hladina benzinu v nadrzi nizka. Nebo si aspon myslim, ze to takto funguje
Ctvrty zpusob plneni kose je vratna vetev, ktera jde jako prepad z motoru zpatky do nadrze; motor prirozene nespotrebuje vsechno co mu podavaci cerpadlo posle. Kdyby tam vratna vetev nebyla, tak by se kos vycucnul behem par vterin.
Doufam, ze tento rozsahly prispevek nebude na prekazku, ale naopak pomuze pri reseni problemu

Klidne ho presunte na MTW, autorska prava si nenarokuju

Mondeo, 1.8 SCi, 96kW, kombi, r.v. 2004