od DR » pon čer 30, 2008 10:43,0
Tohle je opravdu nekonečný příběh.
Naposledy. Ford (výrobce motoru) předepisuje jako náplň motoru olej dle specifikace WSS-M2C913-A (WSS-M2C912-A1). Do všech aut včetně ST200 a 2.2 TDCI, kde má ten olej interval výměny dokonce 20000km a ty motory s ním najezdí bez problémů stovky tisíc kilometrů. Pouze na doplnění mezi výměnami a jen v situaci, kdy prostě není možné sehnat olej dle fordí specifikace je přípustné použít olej, který tuto specifikaci nesplňuje - podle zásady, "lepší špatný olej, než žádný a zadřený motor". Fordí specifikace je definována následovně:
ACEA A1/B1. Pouze tohle, cokoliv jiného znamená, že to fordí specifikaci nesplňuje. Neplatí, že vyšší číslo je lepší. Takže pouze A1/B1, rozhodně ne A3/B3
API SH/CD, nebo lepší, v současné době je obvyklé API SL, fordí specifikaci splňuje všehno nad SH.
SAE 5W30 pro naše klimatické podmínky. V jiných teplotních pásmech lze použít pro dané klima vhodnější SAE.
Takže olej pro forda musí splňovat všechny výše uvedené specifikace. Pro jistotu zopakuji.
ACEA A1/B1 a žádné jiné. API SH/CD nebo lepší. SAE 5W30 pro podnebí v ČR, tropy nebo skandinávii tady řešit nebudeme.
Olejů, které tohle splňují je na trhu dost, rozhodně to není jen Ford formula, vhodný olej má v nabídkce prakticky každý větší výrobce olejů. Olejové eshopy takové oleje nabízejí, nebo můžete nakoupit přímo u forda, litr stojí lehce přes 200Kč, co tady proboha řešíme? Pokud vám budou nabízet olej, který fordí specifikaci nesplňuje, nenechte se oblbnout chytrými bláboly prodavačů, otočte se na podpatku a jděte jinam.
Pokud má někdo z vás dojem, že tomu rozumí líp než Ford, ať si do motoru nalije co chce. Ale pak ať nepláče, že je motor hlučný, že mu cvakají zdvihátka, rachotí rozvody, nebo že se nemaže turbo.
Do fordího motoru je nejvhodnější Fordem předepsaný olej, tzn. takový, který splňuje specifikaci WSS-M2C913-A (WSS-M2C912-A1), tedy ACEA A1/B1.
Ford něco doporučuje, resp. dokonce předepisuje, spousta lidí do auta přesto lije něco úplně jiného, a pak nejsou ochotní smířit se s faktem, že v drtivé většině případů nedělají dobře" A o tom je velká část z těch předchozích 40 stránek
Zamčení tohoto tématu jsem dlouho bránil, ale jak je vidět, malý český člověk nikdy neustane ve své snaze být papežštější než papež a pořád bude vymýšlet a spekulovat, proč by měl kašlat na předpisy výrobce auta a lít do motoru něco úplně jiného. Jen aby nemusel udělat o 3 kroky víc podél regálu s oleji.
Zamčeno.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012