klucik.r: neber si to prosím nějak osobně, ale ten článek není dobrý. Rozhodně není dobrý pro běžného uživatele, který si plete proud s napětím a jediný odpor který zná, je odpor k práci

.
V tom článku jsou smíchané - a vesměs bez jakéhokoliv rozlišení - různé typy akumulátorů, dobíjecich soustav a i zcela rozdílné typy vozidel. Většina z toho se nás (majitelů mondea) vůbec netýká a ani pro naše auta neplatí. Jenže to běžný uživatel není schopen rozlišit, a má zkušenost je taková, že se bohužel obvykle chytí té největší kraviny co tam najde, a pak se jí svěřepě drží (protože on už tomu přece rozumí) a vymýšlí neskutečné teorie a hypotézy, aby potvrdil její pravdivost. Typický příklad takového uživatele je Kutil.
Takže pokud tomu nerozumíte (a dokážete si to přiznat), tak se vykašlete na podobná univerzální moudra prodejců akumulátorů - protože si z nich nedokážete přebrat, co platí pro vás a co pro vás naopak neplatí.
Shrnutí:
Mondeo (jako všechna současná auta) pracuje s vyšším dobíjecím napětím, typicky cca 14,8V (může to být i víc) a potřebuje akumulátor, který je na toto dobíjecí napětí konstruovaný. Což jsou prakticky všechny akumulátory, které kromě olova obsahují i nějakou příměs (Pb-Ca, PB-Ag), tedy mají v názvu něco jako "silver", nebo "kalcium".
Co se týká kapacity spotřebované na startování a její náhrady dobíjením. Kdysi jsem to tady někde počítal. Velmi zhruba: běžný startér má příkon méně než 2kW, startuje se méně, než 10s. Tedy na jedno běžné nastartování spotřebujeme cca 0,46Ah z kapacity akumulátoru. V reálu to může být výrazně méně, protože nestartujeme 10s (typycky 2-3s) a startér nemá příkon 2kW. Ale i v tom extrémním případě bychom s obvyklým akumulátroem s kapacitou okolo 60Ah nastartovali (teoreticky) asi 100x, než by došlo k jeho úplnému vybití. No a co se týká nabíjení. Potřebujeme nahradit úbytek kapacity 0,46Ah, tedy musíme (přibližně) dodávat akumulátoru proud 0,5A po dobu jedné hodiny, nebo 1A po dobu 30minut, nebo 2A po dobu 15minut, nebo 6A po dobu 5minut. I těch 6A je dobíjecí soustava za jízdy bez problémů schopná akumulátoru dodat. Pro naši potřebu zcela postačí i velmi hrubé zobecnění, že 15minut jízdy bohatě doplní veškerou energii spotřebovanou na startování a ve většině případů bude stačit i jízda trvající 10minut (někdy i méně).
Pozn. Ztráty při dobíjení jsem zanedbal, s ohledem na výraznou zveličenost délky startování a spotřeby startéru jsem si to mohl dovolit.