MIS píše:TO jaf : Konkrétně u Mondea TDCI je to tak, že motor velmi pravděpodbně nebude mít problém a v mezích normální životnosti fungovat bude. Dobře, možná nenajezdí milion km, ale jen 900tisíc, ale v praxi jsou horší způsoby, jak mu ublížit. Ale to je jen motor jako takový, k němu náležejí další součásti, a jejich životnost ovlivní chip (nebo jiné zvýšení výkonu) daleko více.
1. Spojka. Bude muset přenést podstatně větší porci kroutícího momentu a tím klesne její životnost.
2. Dvojhmotový setrvačník. Rázy od motoru s větším kroutícím momentem a výkonem znamenají snížení jeho životnosti.
3. Poloosy, převodovka, diferenciál. Nejsou připraveny na tak velkou hodnotu výkonu v nízkých otáčkách (tedy tak velký kroutící moment), takže může dojít ke snížení jejich životnosti, nebo přímo ke zničení. (například ruplá poloosa při prudkém rozjezdu) Jestli se nepletu, tak i MKIII 2.2TDCi má nějakým způsobem omezenou hodnotu kroutícího momentu na první 3 rychlosti, aby nedocházelo k nadměrnému namáhání těchto součástí.
4. Turbodmychadlo. Chiptuning je nejvíce populární u motorů s turbem. Je totiž velmi snadné nastavit regulaci turba tak, aby dávalo větší tlak při nižších otáčkách. Tím se ale samozřejmě točí i v oněch nízkých otáčkách podstatně rychleji, takže jeho životnost také klesá.
5. S větším tlakem na turbu souvisí jeden problém, který se může vyskytnout na motoru. A to je prasklé těsnění pod hlavou, které neustojí zvýšený tlak ve válcích. Mondeo na tohle netrpí, ale třeba u Octavie I TDI 81kW to byl a je běžný jev.
Osobně bych chiptuning doporučil na autě s nízkým nájezdem km. Například těch 150tis. km může být vnímáno jako psychologická hranice. Tou dobou toho má spojka a setrvačník na běžném autě už plné zuby a chip jí může zatlačit oči prakticky okamžitě. Ale pokud budu mluvit za sebe, tak pokud bych například ve 150tisících musel provést výměnu spojky a setrvačníku, tak bych následně auto klidně chipnul. Pak už je to jen o tom, kdy a jak budeš ten výkon využívat a jak se ke svému motoru budeš chovat....
Zpět na Mondeo MK IV - Motor, zapalování vstřikování
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník