Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod mirekperrka » pát čer 15, 2012 0:35,0

Resim jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste a nenicit pri tom dvouhmotak ani turbo. Dvouhmotak se nema podtacet a turbo vytacet za studena.

Takze priklad 1: nastartuju studeny motor, jedu z parkoviste na jednicku, dam dvojku a ted je otazka v kolika otackach dat trojku. U 6ti rychlostni prevodovky mi to vychazi tak ze abych nepodtacel dvouhmotak tak radim pri 2800 otackach z 2° na 3° a otacky klesnou na 2000 ot. Tech 2800 ot. se mi zda hodne protoze tim vytacim turbo zastudena. Kdyz radim pri 2500 ot. tak mi otacky klesnou nekam na 1800 ot. a i niz, zalezi na rychlosti pusteni spojky. 1800 ot. se mi uz ale zda malo protoze tim podtacim dvouhmotak. Takze jak s tim radit ve meste za studena?

priklad 2: Dojizdim ve meste k pravouhle zatacce, dam z 3° na 2° pred zatackou, v zatacce mi ale klesnou otacky nekam k 1500 i min a co ted? Podtacet to jeste vic a nicit dvouhmotak? Nebo dat 1°?

Diky za nazory. Auto mam asi 3 mesice a najeto 3000km. Ceka me ve 120000km vymena dvouhmotaku tak proto to resim.
Mám Mondeo, vyrobeno 8/2007, koupeno jako jete v dubnu 2012, 1.8 TDCi DURATORQ 125PS, 5. dveřové, 6 rychlostní manuální MMT6, 92kW, 1753ccm, BA7, QYBA1E
mirekperrka
Junior
Junior
 
Příspěvky: 5
Registrován: pát úno 24, 2012 15:20,0
Bydliště: Brno, Černá Pole

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod rousini » pát čer 15, 2012 10:12,0

myslím si, že dvouhmoťák se ničí rázy nízkých ot. v souvislosti vysokým zatížením motoru, takže pojíždění mezi semafory na to nemá vliv. Osobně řadím podle toho, jak se to motoru líbí. Vidím, že si libuje, točí se lehce, tak přišlápnu. Nechce se mu - tak podřazuju...
MKIV combi: 2.0TDCi 103kW, panther metalíza, r.v. 2011
rousini
*
*
 
Příspěvky: 16
Registrován: čtv dub 05, 2012 15:18,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod mirekperrka » pát čer 15, 2012 11:21,0

Diky. Potreboval bych ale nejakou radu ktarou by se mohla ridit i pritelkyne. Takze treba nejake presne otacky pri kterych ma radit atd. Nemuzu ji rict "jezdi podle pocitu".
Mám Mondeo, vyrobeno 8/2007, koupeno jako jete v dubnu 2012, 1.8 TDCi DURATORQ 125PS, 5. dveřové, 6 rychlostní manuální MMT6, 92kW, 1753ccm, BA7, QYBA1E
mirekperrka
Junior
Junior
 
Příspěvky: 5
Registrován: pát úno 24, 2012 15:20,0
Bydliště: Brno, Černá Pole

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod DR » pát čer 15, 2012 17:37,0

mirekperrka: vhodné otáčky k přeřazení vždycky vycházejí ze zatížení auta, zatížení motoru a provozní situace. Na to nejsou žádné tabulky. Dvouhmoťáku škodí trvalé/DLOUHODOBÉ nízké otáčky pod zatížením, že to po přeřazení na pár vteřin klesne na 1500 není problém - když to pobere motor.

Jinak podle toho co píšeš, ty ten nafťák vytáčíš víc než já svůj benzíňák :twisted:
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9444
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod rousini » ned čer 17, 2012 12:16,0

Pokud si nejsi jistý jestli má přítelkyně na to správný cit, tak tu obvyklou gtrasu párkrát projeďte a pověz ji k tomu, jak bys to udělal ty. Raději ten nafťák hlavně v zimě podtočím, než abych do promrzlýho ingotu narval 3000ot. Turbu otáčky nevadí, to je jen "šíleně roztočená hřídel" v kluzném ložisku. Horší jsou vysoké komprese v době nerovnoměrného prohřívání bloku/hlavy motoru.
MKIV combi: 2.0TDCi 103kW, panther metalíza, r.v. 2011
rousini
*
*
 
Příspěvky: 16
Registrován: čtv dub 05, 2012 15:18,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod ryba » úte črc 03, 2012 11:00,0

no ja s touto 1,8TDCi jezdim dost v praci a jezdeni po meste a cukacky s tim jsou fakt strasny. Ten motor do 1700 nedela takrka nic, nad 3500 taky, takze to pasmo je dost uzky, kdyz mas jet 50 po meste tak to mas bud moc, nebo malo. Na cukacky taky porad kvedlas saltrpakou. Ten vyjezd je presnej, za jedna, kratkej rozjezd, dve a prask - chcipne motor, stejne tak si nechat na dojezd trojku a pak slapnout ze se rozjedes a prdlacky. Proste to chce roztocit, pak to jede dobre. Zejmena problematicky to mam kdyz presednu ze svyho 2.0 duratec, kterej jede prakticky na vsechno kdykoliv.
Mondeo, 2.0i 107kW, kombi, r.v. 2002, ghia
ryba
**
**
 
Příspěvky: 51
Registrován: ned led 31, 2010 17:02,0
Bydliště: okoli HK

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod mirinb » sob črc 14, 2012 16:08,0

Dvouhmoťák trpí,pokud jedete se zařazenou rychlostí pod otáčkami volnoběhu,jinak je mu to jedno. Takže je zbytečné motor vytáčet v naději,že tím pomůžu strváku.
mondeo 2.0 tdci
mirinb
Junior
Junior
 
Příspěvky: 2
Registrován: pát kvě 18, 2012 9:48,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod DR » ned črc 22, 2012 10:24,0

mirinb píše:Dvouhmoťák trpí,pokud jedete se zařazenou rychlostí pod otáčkami volnoběhu,jinak je mu to jedno. Takže je zbytečné motor vytáčet v naději,že tím pomůžu strváku.

To není pravda. Pod otáčkami volnoběhu trpí dvoumoťák nejvíc (ale snad nikdo tady není takový magor, aby své auto takhle týral), ale to neznamená, že nad těmito otáčkami netrpí vůbec. Řeč je samozřejmě o plném (nebo téměř plném) zatížení motoru - tzv "dušení", které je "nejsnadnější" pod cca 2000ot/min.

A jen připomenu, že dvouhmoťáku výrazně škodí i nepoužívání ruční brzdy a parkovaní se zařazeným kvaltem.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9444
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod mirinb » úte črc 24, 2012 7:09,0

Můžeš vysvětlit proč trpí pod 2000 otáček?
mondeo 2.0 tdci
mirinb
Junior
Junior
 
Příspěvky: 2
Registrován: pát kvě 18, 2012 9:48,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod Petr K. » úte črc 24, 2012 11:28,0

Ja bych spis i uvital, proc douvhmotak trpi pri zatazeny rucni brzde. ??
Mondeo kombi,r.v.2011 (1.6)Ecoboost
Petr K.
**
**
 
Příspěvky: 53
Registrován: pát čer 03, 2011 14:34,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod DR » úte črc 24, 2012 19:48,0

mirinb: při jakém zacházení dvoumoťák trpí, to jsem už vysvětlil v předchozím příspěvku. Jen připomenu, že se bavíme o TDCi, tedy naftovém motoru, který už z podstaty má (narozdíl od benzíňáku) výrazně "trhaný" (rázovitý - ve smyslu, že tam při vznícení paliva vznikají silné rázy) chod. Čím nižší otáčky (a čím vyšší zatížení motoru), tím je ta "rázovitost" výraznější a tím větší síly musí dvoumoťák vyrovnávat. Není tam žádná hranice (a nic takového jsem ani netvrdil), že do určitých otáček to škodí a pak už je to jedno (to jsi naopak zcela nesmyslně tvrdil ty), ty rázy jsou tam pořád, jen s rostoucími otáčkami nejsou tak výrazné a stejně tak s rostoucími otáčkami není potřeba přenášet (tak často/dlouho) tak vysoký kroutící moment (pokud to někdo nechápe, tak mu to vysvětlovat nebudu, ať si laskavě zopakuje fyziku ZŠ), čímž opět zátěž dvouhmoťáku klesá. Takže: dvouhmoťák v nafťáku trpí pořád, jen v některých jízdních režimech trpí ještě výrazně víc, než v těch ostatních - při častějším využívání těchto jízdních režimů se citelně zkracuje životnost dvouhmoťáku. Opět pro jistotu dodávám, že to platí pro kombinaci dvouhmotového setrvačníku a manuální převodovky, dvouhmoťáky v automatech jsou namáhané podstatně méně. Tím bych to považoval za vysvětlené zcela blbuvzdorně a přátelsky ti radím, už se mě znovu nesnaž chytat za slovo a nepřekrucuj, co jsem napsal. Nemám problém diskutovat o faktech, ale hospodskými kecy čas neztrácím.


Petr K. píše:Ja bych spis i uvital, proc douvhmotak trpi pri zatazeny rucni brzde. ??

Jestli nechápeš ani rozdíl mezi zataženou a NEzataženou ruční brzdou, pak máš právě teď další skvělou příležitost, cítit se opět jako dement. Psal jsem o NEpoužívání ruční brzdy a její "náhradě" zařazením kvaltu - v takové situaci jsou pružiny dvouhmoťáku dlohoudobě stlačeny, což jim opět znatelně (a především úplně zbytečně) zkracuje životnost. Pokud ses svým dotazem pokoušel udělat z někoho vola, tak mám takový dojem, že se ti to povedlo :twisted: .
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9444
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod Mareg » ned lis 11, 2012 20:30,0

Petr K. píše:Ja bych spis i uvital, proc douvhmotak trpi pri zatazeny rucni brzde. ??

Osobně jsem to nepochopil tak, že by se z Vás tazatel snažil udělat vola.
A zajímalo mě, proč trpí. Jasně po chvíli na to člověk dojde, ale i tak je lepší když mu to někdo potrvdí.
Takže bez sarkazmu - díky za vysvětlení.
Mondeo Mk. III, 2.0 TDCi 96kW, kombi, r.v. 2003, Ghia
Mareg
*
*
 
Příspěvky: 29
Registrován: ned lis 18, 2007 1:42,0
Bydliště: Boršice

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod jkuki » pon pro 31, 2012 20:40,0

A jen připomenu, že dvouhmoťáku výrazně škodí i nepoužívání ruční brzdy a parkovaní se zařazeným kvaltem......
Tak jak čtu, když budu parkovat a nechám zařazený rychlostní stupeň ( nevyřadím na neutrál ) tak ... jsou pružiny dvouhmoťáku dlohoudobě stlačeny ..... tzn. že raději parkovat se zataženou ruční brzdou( ale co v zimě - nepřimrznou destičky ) a s neutrálem :?: :idea:
Mondeo MKIII, liftback 11/03, 1.8 16V 92kW
Předešlé: Mondeo II, sedan, zetec, 1.8, rv.97
jkuki
Junior
Junior
 
Příspěvky: 2
Registrován: pon pro 31, 2012 20:28,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod DR » pát led 04, 2013 12:51,0

jkuki: vypadá to, že se na něco ptáš, ale na co?
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9444
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod jkuki » pát led 04, 2013 18:44,0

kdysi jsem slyšel názor že v zimě raději nepoužívat ručku,např. přes noc, když je venku pod nulou
otázka je vlastně " ale co v zimě - nepřimrznou destičky - kotouče" :?:
a ten zařezený kvalt místo zatažené ručky má opravdu takový vliv na pružiny setrvačníku :?:
Mondeo MKIII, liftback 11/03, 1.8 16V 92kW
Předešlé: Mondeo II, sedan, zetec, 1.8, rv.97
jkuki
Junior
Junior
 
Příspěvky: 2
Registrován: pon pro 31, 2012 20:28,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod rousini » sob led 05, 2013 11:48,0

Myslím si, že pokud při parkování není do spojky přenášen žádný Mk (typicky na rovině), tak ničemu nevadí nechat zařazeno.
MKIV combi: 2.0TDCi 103kW, panther metalíza, r.v. 2011
rousini
*
*
 
Příspěvky: 16
Registrován: čtv dub 05, 2012 15:18,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod DR » sob led 05, 2013 18:08,0

rousini: "myslet" znamená h*vno vědět. V tomto případě na 100%.

Kola se po za stavení vždycky ještě o pár cm pootočí, jak si pneumatiky postupně najdou svou "vyváženou" polohu. A tím vyvinou MK na setrvačník, pokud je v tu dobu zařazen kvalt.

No a ve srovnání se silami, které se mezi kotoučem a destičkami přenášejí při brzdění, jsou nějaké přimrzlé?? (nebo mnohem častěji přirezlé) destičky jen prd v lese. BTW, destičky za normálních okolností přimrznout nemůžou, protože voda se na kotouče nemá jak dostat a pokud už se tam trocha vody nějak dostane, tak se ze zahřátých kotoučů rychle odpaří (případně i "odstředí").

Ale jestli máte pocit, že jste chytřejší a rozumíte tomu víc, než konstruktéři vašich automobilů (i když na mě tak ani trochu nepůsobíte 8-) ), tak si pro mě za mě klidně zakládejte kolo třeba cihlou.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9444
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod pepacz007 » sob led 05, 2013 22:46,0

jen pro upřesnění:

"Přimrzlé destičky" nejsou problém, témeř vždy jde o zamrzlý bovden a to pak končí i svítícíma zadníma diskama :)
Mondeo MK4, 2.0 TDCi 103kw, kombi, r.v. 2007, Ghia
pepacz007
Junior
Junior
 
Příspěvky: 3
Registrován: stř úno 22, 2012 1:03,0
Bydliště: Praha

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod Tarper » pát led 11, 2013 23:07,0

Tak proč se dělá zamykání zpátečky? To je přece taky zařazeno?
Ford Mondeo 2.0 TDCi, 103kW, kombi, 2009, Titanium
Tarper
Junior
Junior
 
Příspěvky: 5
Registrován: ned kvě 20, 2012 16:27,0

Re: Jak jezdit s 6ti rychlostni prevodovkou po meste

Příspěvekod DR » sob led 12, 2013 10:59,0

Tarper: jak je vidět, jsou mezi námi lumeni, kterým by asi dělalo potíže i pochopení tak prostého faktu, jako např. že 1+1=2. OK

Zámek zpátečky (který se na nová auta montuje už jen sporadicky) používáš SPOLEČNĚ s parkovací brzdou. Tzn. zastavíš auto, aktivuješ parkovací brzdu, pak zařadíš zpátečku a zamkneš zámek, s tím dovuhmoťák problém mít nebude, protože parkovací brzda znemmožní jakýkoliv pohyb auta a tedy MK na dvouhmoťáku nemá jak vzniknout. Pokud parkovací brzdu neaktivuješ a místo ní použiješ zařazený kvalt, pak platí to, co už jsem vysvětlil výše.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9444
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Další

Zpět na Nové Mondeo (2007 - ....) - jen co se nehodí do ostatních témat !!!

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník