LPG má sice vyšší oktanové číslo (okolo 105) ale pomaleji hoří... Jinými slovy, benzín má větší tendenci vybuchnout moc brzo ~ což vede k detonačnímu spalování, ale ECU si s tím poradí zmenšením předstihu či úpravou směsi... zatímco LPG vydrží nevybuchnout déle, ale zase pomaleji hoří... což má za následek, že palivo dohořívá ještě při novém sání = a zapálí nasávanou směs a máme tu zášleh do sání - (protože LPG je u podtlakového systému v sání už od mixéru - je ho tam hodně a v dlouhém potrubí - udělá pořádnou řachu) Benzín se vstřikuje přímo, takže v jeho případě nemá co hořet (směs se nenasává, ale vytváří vstříknutím paliva, nasává se pouze vzduch)
+ ECU sice umí předstih změnit, ale pouze směrem dolů, nahoru je tam nastaven max. strop pro předepsané palivo, což je 95 oktanů. Předstih se často upravuje na základě knock senzoru, ale mondeo ho nemá, takže se zřejmě upravuje dle ostatních čidel, režimu jízdy a přednastavených tabulek.
Z výše uvedeného vyplývají tři možná řešení:
1. protizášlehové klapky (čím víc, tím líp) ale bacha ať se tím nezčubí sání vzduchu.
2. vstřikování LPG (pak nemá co vybuchovat, jako u vstřikování benzínu)
3. existují krabičky na zvýšení předstihu (aniž by se musela ECU přeprogramovávat)
3a) buď lžou do ECU jiné hodnoty z čidla polohy klikovky, takže ECU zapaluje dřív (myslí si že motor je o kousek jinde)
3b) nebo upravují samotné impulzy pro cívku (nic takového jsem ještě neviděl)
4. přeprogramovat ECU (chiptuning)
- pokud pro LPG zvednete předstih o cca 6°, klesne spotřeba o cca 0,5-1 litr, auto jde mnohem svižněji za plynem a nehrozí tolik zpětné zášlehy (směs dřív dohoří) - vlastní zkušenost byla na Feldě s podtlakem lovtec basic a krabičkou AEB - Felda nikdy nestřelila) Uvažuji o montáži do Mondea (přestože mám vstřikování lpg, ale líp to jede a míň žere) výrobce mi odpověděl, že vhodná krabička pro Mondeo je:
for this car you can use an AEB510 + 410B
výrobce:
http://www.aeb.it/
u nás to prodává:
http://www.novagas.cz/