Tempomat

Příspěvekod DR » sob led 23, 2010 10:05,0

majda píše:...a druhý lanovod je od ovládání TCS...

Ne, to tedy není.

Už jsem se k tomu nechtěl vyjadřovat, doteď jsem si mysel, že na tempomatu už dávno není nic nejasného, ale když čtu ty vaše dohady a vidím, jak se tady nesmysly vydávají za fakta, a jak se tady znovu (zcela zbytečně) "objevuje Amerika", tak prostě musím.

Platí pro benzíny a originál fordí tempomat v MK I+II.
1. na škrtící klapku jde vždycky lanko od pedálu plynu. Buď přímo od pedálu rovnou na škrtící klapku, nebo u MKI s TCS vede lanko od pedálu plynu do serva TCS (tam to lanko od pedálu plynu končí) a ze serva TCS vede druhé lanko na škrtící klapku - tedy servos TCS je jen vložený mezikus na cestě ovládání od pedálu plynu na škrtící klapku. U MK II vede lanko plynu vždy přímo na kapku, TCS v MK II žádné servo nemá. Druhé lanko na škrtící klapce je u MK I i MK II vždy od tempomatu. Opakuji, druhé lanko je vždycky jen a pouze od tempomatu. Jedno lanko od plynu, druhé od tempomatu, nikdy jinak.

2. Podle elektrického schematu se zdá, že na 99% je veškerá řídící eletronika tempomatu umístěna v jednotce serva tempomatu (to je ta krabička, ze které vede druhé lanko na škrtící klapku). Takže stačí k ní připojit všechny potřebné signály podle návodu a tempomat bude fungovat.

3. Na doplnění originál tempomatu do MK II je k dispozici IMHO zcela blbuvzdorný návod (dokonce několik návodů), který by měl fungovat i na MK I (není tam žádný důvod, proč ne, tempomat je stejný). Stačí to prostě podle toho návodu zapojit a to je celé. K tomu jen poznámku, pokud není v motorovém prostoru ten velký "hlavní" konektor pro servo tempomatu, tak bych instalaci originál tempomatu nedoporučil, protože bude nad síly většiny zde diskutujících. Popravdě, většině zde diskutujích bych instalaci nedoporučil ani v případě, že tam ten konektor mají.

4. Kdo má zájem dozvědět se něco víc o principech a možnostech fungování a ovládání tempomatů, doporučuju přečíst si pár návodů od dodatečných tempomatů - např. od WAECO. Tam je detailně popsané, jak (jakými signály) se dá ten který tempomat řídit - ovšem bude vám to na nic, pokud si nevyrobíte vlastní řídící elektroniku tepomatu, tak musíte prostě splnit požadavky na zapojení tempomatu, který máte v autě. Viz můj článek o instalaci tempomatu na MTW.


A nakonec provozní poznámka. Tempomat má smysl při delších jízdách po dálnici. Za minimální vhodnou motorizaci považuju 2.0i, protože 1.8 v kombíku a s obvykle dodávanou "dlouhou" převodovkou" nemá dost výkonu, aby ve stoupání (bez podřazení) udržel nastavenou cestovní rychlost, ve větších kopcích může dojít i k vypnutí tempomatu. Mimo dálnici tempomat nevyužijete vůbec a i na té dálnici jen občas. Tak si před montáží dobře rozmyslete, jestli vám to vůbec stojí za to.

Tím to ze své strany považuju za vysvětlené a uzavřené. Pokud ještě pořád máte nějaké otázky nebo nejasností, tak všechny odpovědi najdete v předchozím textu a tam odkazovaných dokumentech.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Příspěvekod payanek » sob led 23, 2010 10:43,0

ty tlacitka jsou teda pro me prekvapeni :) mam doma ted pouze tlacitka ( kdyby o ne mel nekdo zajem tak reknete) ale k tomu volantu vubec nejdou - je spatne vykrojeny a vubec netusim jak by tam mohly pasovat.

Pavel

PS : kdyz nas bude vic tak aspon nekomu se to treba povede :)
mondeo, 1,8i, LPG 85kw, sedan, r.v. 1998, zakladni vybava, dodelany origo tempomat
payanek
*
*
 
Příspěvky: 19
Registrován: ned lis 15, 2009 23:54,0

Příspěvekod majda » sob led 23, 2010 10:59,0

to Premysl Hruby: s tím druhým lankem je to přesně tak jak píše DR, (stejně je to řešeno i u SC II), takže se omlouvám za dezinformaci... :cry: , co se týká funkce TCS nemá opravdu žádný vliv na dodatečnou montáž tempomatu. Tempomat se montoval převážně do vyšších benzínových motorizací (2.0, 2,5) a byl součástí tzv. Komfort-Paketu a byl nabízen samostatně, stejně jako funkce TCS, alespoň podle dobových prospektů, viz: http://mondeo.fordclubs.org/ , tam když si otevřeš prospekt na mondíka 1997, je i foto volantu z velkýmy výřezy a s klapkama tempomatu (druhá řada první v pravo),...já jsem toto už u SC přehodil..., rozhodující bude konstrukce spodku volantu, jestli bude mít v kostře ony závity k přitažení klapek, u SC to tak je... :wink:
Mondeo, 2.0 16V NGB 96, hatchback, r.v. 11/1999, Ghia;automat;digi-klima atd.
Scorpio 2.0 16 V,sedan,r.v. 1995,Ghia, kůže, winter paket I, komfort paket II, memory paket, sound paket atd.
Uživatelský avatar
majda
*
*
 
Příspěvky: 16
Registrován: úte zář 11, 2007 17:43,0
Bydliště: Havlíčkův Brod

instalace origo tempomatu

Příspěvekod payanek » pát bře 12, 2010 0:31,0

Zdravim Vas,
diky DR za vyjasnění.

Jinak s Premkem jsme se dali do dodatecne montaze tempomatu. Premek ma vse jiz predpripravene, ja jedu vcetne kabelaze.
Jiz mame sehnane temer vse, takze behem 14 dni snad oba dokoncime nase snazeni.

Pokud bude mit nekdo zajem o cesky navod, tak ho s Premkem tvorime na http://147.32.121.100/602/auto/tempomat/clanek.doc

pripadne az bude hotovy, tak ho je mozne dat na techweb, pokud bude zajem.

Pavel
mondeo, 1,8i, LPG 85kw, sedan, r.v. 1998, zakladni vybava, dodelany origo tempomat
payanek
*
*
 
Příspěvky: 19
Registrován: ned lis 15, 2009 23:54,0

Příspěvekod Robbert » pát bře 12, 2010 9:15,0

Zajem bude určitě, každá snaha je vítána i přesto že na techwebu už návod na instalaci tempomatu je...
CMC 497
Ford Mondeo Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2016
Ford Fusion Collection Panther Black 1,4 58 kw, r.v. 2009
Ford Kuga Titanium 4x4, 2,0 TDCi, r.v. 2011
---------------------
Ford Mondeo Kombi Titanium, TDCi 103 kw, r.v. 2009 Black Panter - tak a druhý mazlík je prodaný
Ford Mondeo Mk. III, 2,0 TDDi, 85kw, r.v. 2002, Trend, hatchback - tak a mazlík je prodaný
Škoda Superb 1,9 TDi 96 kw prodáno
Uživatelský avatar
Robbert
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 1526
Registrován: pon dub 04, 2005 14:13,0
Bydliště: Brno venkov

Příspěvekod Premysl Hruby » pát bře 12, 2010 9:20,0

... samozrejme, ze je, ale cenove dnes neorigo uz vychazi draz nez origo a origo tempomat jeste na TW popsany neni.

Chapu ale, ze v urcitych bodech budou oba navody podobne.
Prema CMC 410
Ford Mondeo Hatchback 1,8i 16V Ghia, *25.3. 1998 - † 19.5.2017
Uživatelský avatar
Premysl Hruby
****
****
 
Příspěvky: 464
Registrován: úte úno 10, 2004 22:10,0
Bydliště: VS (pred tim SY)

Příspěvekod Premysl Hruby » stř bře 17, 2010 9:31,0

Tak po cca 2 mesicich laborovani, shaneni a montovani mam na aute zprovozneny origo fordi tempomat. Musim rict, ze je to silne navykova zalezitost ikdyz clovek zrovna nejezdi po dalnici, ale jen v mistech kde potrebuje udrzet na nejakou dobu stejnou rychlost - obce.

Vse funguje jak ma (ovladani, kontrolka, citlivost, ..), tempomat drzi naprosto presne nastavenou rychlost. Jedina drobna piha na krase je mirne zpozdena reakce celeho systemu (nicmene si myslim, ze se s tim zpozdenim da naucit pocitat a tim ho do rucite miry eliminovat). Ale jinak slape suprove.

Celkove naklady me vysly na cca 2800 Kc + moje prace. Velky dik patri ale Payankovi za pomoc se shanenim komponent.

Mam rozpracovany clanek/ navod takze casem to bude i na TW.
Prema CMC 410
Ford Mondeo Hatchback 1,8i 16V Ghia, *25.3. 1998 - † 19.5.2017
Uživatelský avatar
Premysl Hruby
****
****
 
Příspěvky: 464
Registrován: úte úno 10, 2004 22:10,0
Bydliště: VS (pred tim SY)

Příspěvekod rumcajs1 » pát bře 19, 2010 19:44,0

přidám taky svoji zkušenost abych ostatní ujistil v tom, že přidání tempomatu (konkrétně na MK3) není vůbec nic složitého.

Jak už tu bylo několikrát zmíněno, je třeba dodat jeden spínač k brzdovému pedálu, jeden vyměnit na spojkovým, koupit tlačítka na volant a to klidně i samotná, protože otvor na tlačítka se dá vyřezat ve starém airbagu a nikdo nic nepozná, je to téměř jako originál. Vše pozapojovat podle schématu, povolit přes diagnostiku v ŘJ a je hotovo.

Ještě dodám, že mně a i spoustě dalších lidí nefunguje v displeji kontrolka tempomatu. To se dá vyřešit vyříznutím této inkonky z nějakých focusáckých budíků a vlaborovat do do své palubky na nějakou volnou nepoužitou pozici.
Kdyby chtěl někdo nějakou radu, není problém :wink:
Naposledy upravil rumcajs1 dne stř čer 09, 2010 20:14,0, celkově upraveno 1
Mondeo III, 2.0 TDdi, 85 kw, kombi, 2001, Ghia
http://www.ukazto.com/?img=3006067~hndford.jpg
Uživatelský avatar
rumcajs1
**
**
 
Příspěvky: 64
Registrován: stř úno 20, 2008 1:09,0
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod payanek » čtv bře 25, 2010 19:26,0

Takze ja se take musim pochlubit - dodelaval jsem tempomat vcetne kabelaze a dnes jsem poprve jel na tempomat a je to super. Vyborny pocit z dobre vykonane prace a tak :) jak jsem jiz psal, tak se rodi navod v cj jak to vse pozapojovat a co a jak, takze az to bude tak to postneme. diky moc DR za rady a prvotni nakopnuti kde a jak hledat :)

Pavel
mondeo, 1,8i, LPG 85kw, sedan, r.v. 1998, zakladni vybava, dodelany origo tempomat
payanek
*
*
 
Příspěvky: 19
Registrován: ned lis 15, 2009 23:54,0

Příspěvekod jsmach » ned dub 25, 2010 17:53,0

Tak jak to chlapi vypadá s tím návodem k montáži tempomatu?
Plánuji koupi Mondea Combi 2.0TDCi 96kW 04/2006, je bez tempomatu a tak bych chtěl být v obraze, jsem technicky zdatný, takže stačí polopatě nastínit.

Předpokládám:
Uživatelský avatar
jsmach
*
*
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 21, 2004 19:14,0

Příspěvekod Premysl Hruby » ned dub 25, 2010 19:38,0

to jsmach:
situace s navodem je nasledujici:
- je platny jen pro MK II (tj. do 11/ 2000)
- ja za svoji variantu (GHIA, vse zadratovano) mam hotovo, ale ceka se az Payanek dopise diplomku, coz jsou cca 3 tydny. Pak by to melo byt hotovo.
Prema CMC 410
Ford Mondeo Hatchback 1,8i 16V Ghia, *25.3. 1998 - † 19.5.2017
Uživatelský avatar
Premysl Hruby
****
****
 
Příspěvky: 464
Registrován: úte úno 10, 2004 22:10,0
Bydliště: VS (pred tim SY)

Příspěvekod jsmach » ned dub 25, 2010 20:17,0

předpokládám, že to bude obdobné i na novějších modelech, uvidíme až bude auto doma, tak ho prolezu a podumám, na escortu jsem zvládl palubní počítač, tak by v tom byl čert :evil: , abych si neporadil s tempomatem.
Uživatelský avatar
jsmach
*
*
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 21, 2004 19:14,0

Příspěvekod DR » ned dub 25, 2010 22:57,0

jsmach: nepředpokládej. TDCi má elektronický plyn, narozdíl od MK II, které mají lanko. Takže tempomat u TDCI je součástí ŘJ motoru, v předchozích příspěvcích několik lidí popisovalo jeho úspěšnou domontáž - je potřeba doplnit tlačítka na volant a případně spínače na pedály, k tomu je ještě nutné aktivovat funkci tempomatu v ŘJ. Což musí udělat fordí servis, nikdo jiný k tomu nemá vybavení. A protože je to "nedokumentovaná" úprava, tak ne každý fordí servis to chce a umí aktivovat.

Edit: Podle neověřené informace se prý v Třebíči najde kluk, který umí tempomat aktovovat a není z fordího servisu. Nic konkrétnějšího se nám přes veškeré úsilí bohužel nepodařilo zjisit. Takže zatím jediná prověřená cesta je pomocí WDS/IDS, tedy přes fordí servis. Garážisty běžně používané univerzální diagnostiky si s aktivací tempomatu neporadí. Další možnost je najít toho kluka z Třebíče :wink:
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Příprava pro tempomat

Příspěvekod Petr Stejskal » pon kvě 03, 2010 14:39,0

Po přečtení zdejších úspěchů s dodatečnou instalací orig. tempomatu jsem minulý víkend v rámci úklidu v autě prolezl kabeláže a světe div se - moje ghia má přípravu pro tempomat - zatím obvolávám vrakoviště (pár kontaktů jsem získal při shánění ŘJ na otcovo auto) a zatím bezůspěšně, zkouším i aukce, ale první nadšení mě začíná opouštět nějak se nemůžu se všemi komponenty vměstnat pod 5 tisíc korun natož pod tři :(
Kdyby jste někdo věděl o někom, kdo se chystá vrakovat Mondeo s tempomtem, nebo nějaké aukce, nebo cokoli, dejte vědět budu vděčný (za to si toho moc nekoupíte co? :wink: )
CMC 1369
Ford Mondeo MkII notch, 1.8i, r.v. duben 1997, ghia, fialová metal
Obrázek
Uživatelský avatar
Petr Stejskal
***
***
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát zář 29, 2006 10:46,0
Bydliště: Jindřichohradecko

Příspěvekod Premysl Hruby » pon kvě 03, 2010 16:01,0

Zkus vrakac ve Svojsicich, nebo AutoJas v Kladne nebo Suchodol u Příbrami. Kontakty zkus v sekci Vrakoviste
Prema CMC 410
Ford Mondeo Hatchback 1,8i 16V Ghia, *25.3. 1998 - † 19.5.2017
Uživatelský avatar
Premysl Hruby
****
****
 
Příspěvky: 464
Registrován: úte úno 10, 2004 22:10,0
Bydliště: VS (pred tim SY)

Parametry volantu I.etapa

Příspěvekod jsmach » ned kvě 16, 2010 16:54,0

Takže jsem po prohledávání netu našel parametry volantu s tlačítky pro tempomat ve verzi pro Focusy, předpokládá, že mondeo bude stejné.

Volantová tlačítka pracují na principu odporového děliče, přičemž (údaje z Focuse) na dvou vývodech vedoucích do ŘJ jsou povoleny tyto hodnoty odporu:

OFF méně než 5 ohm
SET- 119 až 127 ohm
SET+ 299 až 312 ohm
RES 597 až 616 ohm
ON 1103 až 1133 ohm
nic nestlačeno 2088 až 2143 ohm

na kabelu u ŘJ jsou povolené tolerance mírně vyšší

OFF méně než 5 ohm
SET- 118 až 129 ohm
SET+ 297 až 318 ohm
RES 594 až 616 ohm
ON 1098 až 1134 ohm


z uvedeného se dá odvodit možnost využití univerzálních spínačů na řadící páku či na sloupek řízení s doplněním odporových sad namísto origo tlačítek ford.

Obrázek
ovládač pravý
Obrázek
ovládač levý
Obrázek
řadící páka

viz.http://www.levnealarmy.cz/eshop/tempomaty/univerzalni/prislusenstvi-k-univerzalnim-tempomatum/
nebo viz. http://www.9000.cz/tempomaty/univerzalni-tempomaty/


Výhodou těchto spínačů je zabudování kontrolky přímo v ovládači, tedy odpadá nutnost řešení signalizace při nefunkčnosti LCD displeje v palubce.

Nevýhodou je malý počet tlačítek 4 (3) oproti 5 tlačítkům na orginále. To se však snad dá obejít oželením tlačítka SET+ (zrychlení dosáhneme i jinak a to přišlápnutím plynu a novým zadámím nové hodnoty rychlosti) nebo tlačítka OFF ( tempomat se deaktivuje stlačením pedálů brzdy nebo spojky). To je ještě nutno dořešit.

Jakmile zjistím více, dám to sem.

-----------edit 18.5.2010-------------

Takže vše je mírně jinak, narazil jsem na další schéma, tentokrát pro Galaxy rv 2003, tam jsou hodnoty odlišné a to s číslováním vývodů 4 a 5 signál a 6 +12V:

hodnoty mezi 4 a 5:
Set+ 120 ohm
Set- 680 ohm
Res 2,2 ohm ??? tato hodnota se mi moc nezdá
ON 0 ohm (tedy oba vývody propojené)

OFF propojení vývodu 4 na 6 ( napětí +12V)
Houkačka propojení vývodu 5 na 6 ( napětí +12V)

Zřejmě záleží na konkrétní ŘJ a typu auta. Budu hledat dál, snad něco zjistím. Tohle zapojení asi odpovídá více tomu 3 drátovému zapojení u Mondea. Ideální by bylo proměřit orginální tlačítka pro Mondeo.

Na následující straně je nové aktuální info k zapojení tlačítek a k hodnotám odporů pro Mondeo III
Naposledy upravil jsmach dne sob čer 12, 2010 13:20,0, celkově upraveno 1
Ford Escort 1.6 16V rv.97, Palub.počítač vlastní konstrukce
Ford Mondeo combi 2.0TDCi, 96kW, rv.2006, Trend
Uživatelský avatar
jsmach
*
*
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 21, 2004 19:14,0

Příspěvekod jsmach » úte čer 01, 2010 22:23,0

Tak se musím pochlubit, dnes jsem na polském Aukru (www.allegro.pl) vydražil volantová tlačítka (100Zl) a oba pedálové spínače i s kabeláží (50Zl), celé mě to včetně poštovného vyjde na 180Zl tj. asi 1150Kč.

Až to budu mít doma, promeřím hodnoty odporů v tlačítcích a pak to sem hodím pro případ, že by někdo chtěl použít výše uveřejněné univerzální ovládače.
Ford Escort 1.6 16V rv.97, Palub.počítač vlastní konstrukce
Ford Mondeo combi 2.0TDCi, 96kW, rv.2006, Trend
Uživatelský avatar
jsmach
*
*
 
Příspěvky: 22
Registrován: pon čer 21, 2004 19:14,0

Příspěvekod Petr Stejskal » čtv čer 03, 2010 19:35,0

Takže lidé, dnes jsem se poprvé ve svém mondeu svezl na dodatečně instalovaný originál tempomat. Velké díky patří Přemyslu Hrubému a payankovi za velmi blbuvzdorný návod na instalaci tempomatu! A payankovi ještě děkuji za zaslání některých dílů tempomatu a hlavně za ochotu.
Jinak bylo mi líto se vzdát mého současného dřevěnokoženého volantu ve velmi slušném stavu za odrbaný volant s tlačítky a tak jsem tlačítka zabudoval do volantu k tomu neurčenému a výsledek si myslím je velice dobrý. O víkendu to nafotím a zkusím popsat co bylo potřeba upravit aby tlačítka fungovala na mém volantu.
Měl jsem již předpřipravenou kabeláž takže všechny komponenty jsem doplnil některé vyměnil a vše funguje.
BTW podívejte se na datum mého příspěvku výše a toho dnešního - trvalo to přesně měsíc od toho, co jsem začal tempomatu uvažovat a dnes jsem ho uvedl v chod! :wink:
Jinak samotná montáž s přípravou je sranda - mě jen zdrželo zabudovávání těch tlačítek a také překopávání lanka od serva - lanko bylo na V6 tudíž krátké - podle návodu jsem navštívil cykloobchod a vše fakčí!
CMC 1369
Ford Mondeo MkII notch, 1.8i, r.v. duben 1997, ghia, fialová metal
Obrázek
Uživatelský avatar
Petr Stejskal
***
***
 
Příspěvky: 102
Registrován: pát zář 29, 2006 10:46,0
Bydliště: Jindřichohradecko

Příspěvekod Premysl Hruby » čtv čer 03, 2010 20:13,0

jj, rado se stalo. Tak at je k radosti a uzitku. :wink:
Prema CMC 410
Ford Mondeo Hatchback 1,8i 16V Ghia, *25.3. 1998 - † 19.5.2017
Uživatelský avatar
Premysl Hruby
****
****
 
Příspěvky: 464
Registrován: úte úno 10, 2004 22:10,0
Bydliště: VS (pred tim SY)

Příspěvekod Sailes88 » ned čer 06, 2010 20:41,0

POMOC - PROBLÉM S TEMPOMATEM - ZA BOHA HO NEDOKÁŽU AKTIVOVAT

Dobrý den pánové, problém s tempomatem přetrvává. V první servisu mi dokázali říci jen to, že po otočení klíčku se kontrolka tempomatu rozsvítí a diagnostika neukázala žádnou chybu. opravdu přeborníci. Tak jsem jel do malého servisu přes známého a tam aspoň zkusil vyměnit čidla a opět připojit na diagnostiku, bohužel nic nenalezeno. Poradil mi ať jdu po kabelech od volantu, propípat. :cry:
Mondeo, 2.0 TDCi 96, liftback, r.v. 2002, plná palba :-)
Uživatelský avatar
Sailes88
Junior
Junior
 
Příspěvky: 9
Registrován: sob čer 27, 2009 9:04,0
Bydliště: Praha-západ

PředchozíDalší

Zpět na Mondeo MK I-III - Interiér, výbava

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník