Pneumatiky - inertní směs

Příspěvekod basic » čtv lis 11, 2004 13:42,0

Hodne zalezi na zpusobu jizdy a kudy clovek jezdi. Take se chovaji jinak kazde gumy, ja osobne momentalne inert nemam, ale jen proto, ze sem od prezuti jeste nejel kolem zadneho pneuservisu s inertem, asi az opadne prvni zimni napor
CMC 167
Mondeo 1.8i MKII LX/CLX/(Ghia) ,1997 ,Kombi
Mondeo 2.2TDCI MKV Ghia 2006, Kombi N1
Uživatelský avatar
basic
Senior
Senior
 
Příspěvky: 1290
Registrován: pát úno 06, 2004 22:44,0
Bydliště: Zdice

Příspěvekod Enigma » pon lis 15, 2004 17:10,0

Já jsem zvolil inert i na zimu.
Nejsem zrovna fyzik ani chemik, ale tak jsem si myslel, že jednou z výhod inertu je zachování (v rámci možností) konstantního tlaku za různých teplot. Takže doufám, ze když je tam teď nahuštěno 2,4 tak to tam s inertem bude i při -20 C. Taktéž věřím i v nevyfukovatelnost (letní kola vydržely celou sezónu +- 0,1-0,2)
CMC 132
Mondeo 1.6 16V CLX, 1996 (Mk II.), kombi
Uživatelský avatar
Enigma
**
**
 
Příspěvky: 54
Registrován: pon led 12, 2004 17:53,0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jenyk » ned dub 16, 2006 12:13,0

Máte zkušenosti, jak často je při plnění intertem nutné kontrolovat tlak v pneu? 1x do měsíce? Každé změření trochu tlaku upustí. Já to mám na 18", ty nemají moc velký objem, tak to chci kontrolovat co nejméně, ale zase mít jistotu, že nejezdím na podhuštěných.
CMC604
Mondeo Titanium Kombi, Duratec 2,5 V6 125 kW,Durashift 5-Tronic, 2005
Cadillac Eldorado Convertible, V8 8,2 190 HP SAE, 1975
Cadillac Sixty Special, V8 4,9 200 HP, 1993
Uživatelský avatar
Jenyk
****
****
 
Příspěvky: 356
Registrován: sob zář 10, 2005 14:43,0
Bydliště: Západně od Prahy

Příspěvekod DR » ned dub 16, 2006 16:54,0

Jenyk: dusíkem bych trochu přehušťoval, protože se jízdou se narozdíl od normálního vzduchu tolik nezahřívá a nemění se tudíž tlak v pneu. Tabulky huštění jsou dělané na vzduch a pneu ve studeném stavu, takže s nárůstem tlaku za jízdy se při tom počítá. Tlak v pneu bys měl podle příruček kontrolovat každý týden 8-) , má zkušenost je taková, že pokud je guma i ventilek v pořádku, nesáhnu ta to celou sezónu - a i po půlročním uskladnění je tlak stále stejný. Ale je to na tobě, jistotu ti dá jedině manometr :twisted: . Vždyť si to vyzkoušej třeba na rezervě, kolikrát změříš tlak, než klesne např o 0,1. IMHO aspoň 10x, jestli nejsi nemehlo.

BTW, co mýval :wink: , dobrý?
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Příspěvekod Jenyk » pon dub 17, 2006 19:28,0

Díky, uvidím co na to ty 18, přece jen je to pneu s dost velkou plochou a malým objemem. Byl bych ale rád, kdyby to takhle drželo (i mýval souhlasí
:lol: ).
CMC604
Mondeo Titanium Kombi, Duratec 2,5 V6 125 kW,Durashift 5-Tronic, 2005
Cadillac Eldorado Convertible, V8 8,2 190 HP SAE, 1975
Cadillac Sixty Special, V8 4,9 200 HP, 1993
Uživatelský avatar
Jenyk
****
****
 
Příspěvky: 356
Registrován: sob zář 10, 2005 14:43,0
Bydliště: Západně od Prahy

Příspěvekod Láďa » ned kvě 21, 2006 23:38,0

Na Čro1 v pořadu Motožurnál byla 20.4. reportáž o huštění dusíkem. Koho to zajímá, může si to přečíst. http://motozurnal.centrum.cz/clanek.phtml?id=4089
CMC 684
Mondeo 1,8TD, MkII, 10/1999, combi
Láďa
*
*
 
Příspěvky: 30
Registrován: čtv úno 02, 2006 13:48,0
Bydliště: Řež u Prahy

Plyn v pneu

Příspěvekod David V » úte črc 14, 2009 15:50,0

Díval jsem se na ty vaše příspěvky ohledně plnu do pneu a jako termomechanik to musím uvést na pravou míru:
Obecně paltí, že vzduch je směs 78% dusíku necelých 21% kyslíku 1% oxidu uhličitého a zbytky jsou argon a jiné plyny. Vzduch také obsahuje určité množství vodní páry podle atmosférických podmínek. Pro všechny plyny platí stejné zákony a stavová rovnice. Abych to uvedl na příkladu, tak jakýkoliv plyn zahřátý o xy °C změní svůj tlak o yz Pa bez ohledu na složení.
Použití dusíkové směsi je jen marketingová záležitost. Celkový rozdíl je v 21% kyslíku, který je v periodické tabulce hned vedle dusíku. Z termodynamického hlediska se liší pouze tepelnými kapacitami (dusík má o 13% vyšší měrnou tepelnou kapacitu, což znamená, že se měrná tepelná kapacita celé pneumatiky změní o cca 3% a o to se také pneumatika pomaleji ohřívá - ano správně, je to zanedbatelné). O trochu pomaleji jí s dusíkovou náplní tedy roste tlak - ovšem růst teploty a tlaku je žádoucí, jednak se zlepšuje přilnavost teplé gumy a jednak klesají se zvyšujícím se tlakem jízdní odpory. Druhým aspektem by mohl být rozdíl hmotnosti - ten je menší než vyvažovací závažíčka na kole.
Dále je slyšet argument o velikosti molekul poukazující na disipaci plynu (v případě vzduchu je míněno, že z kol uniká kyslík). Je to k smíchu, normální je, že hmotnější kyslík má mít logicky větší molekuly, ale pneuservisáci z nějakého důvodu (asi prachy) tvrdí opak. A i kdyby, tak mi při prvním plnění unikne 20% O2 a doplním je zase vzduchem a mám v gumě skoro 95% čistého dusíku 8-) .
Vodní pára - ano to je jeden z argumentů, který má opodstatnění. vzduch obsahuje vodní páru, která může v chladu v kole kondenzovat a její parciální tlak poklesne 1000x a na naměřených hodnotách se to projeví. Pokud má někdo možnost foukat sušený vzduch, tak tento problém se ho taky netýká. Dá se to ještě eliminovat foukáním ve dne s nízkou vzdušnou vlhkostí.
Olej z kompresoru žere pryž - ano, to je pravda - foukat bezolejovým kompresorem.
Koroze ráfku způsobená vlhkostí v kombinaci s kyslíkem ve vzduchové náplni - nad tím se dá mávnout rukou.
Tišší/hlučnější jízda je pouze tlakem v pneu, stejně tak pocit komfortu - se složením náplně to nemá nic společného.
Apropos - pneuservis mi vždycky nafoukal kola na 2 bary a já si je stejně musel upravovat podle venkovní teploty, takže si nedělám iluze, že by dusík nafoukali na hodnoty uvedené výrobcem.

Závěr, kdo chce vyhodit prachy za domělý pocit, že dusík je lepší, nechť tak činí a ostatní, kterým není lhostejné, jestli je někdo vodí za nos, přemýšlejte nad výše uvedenými řádky.
Dusíku je všude spousta, tak proč si za něj nenechat zaplatit...
Opel Insignia, 2.8 V6 Turbo 191 kW, liftback, r.v. 11/2010, Cosmo, AT, 4x4
Ford Mondeo, 2.5 V6 125kW, liftback, r.v. 2001, Ghia, MTX75 - 225 tkm - jde do prodeje
(před tím Opel Vectra 1.8i 66kW, sedan, r.v.1995)
(ještě dříve Opel Kadett 1.3S 55kW, htb, r.v.1986)
Uživatelský avatar
David V
****
****
 
Příspěvky: 252
Registrován: úte črc 07, 2009 11:26,0
Bydliště: Brno

Příspěvekod MIS » stř črc 15, 2009 12:03,0

TO David V : Přínosný příspěvek, díky!
Dovolil bych si doplnění :
- Pokud by unikal z kol pouze čistý kyslík, možná by se to dalo patentovat, protože to by byl dost laciný způsob, jak kyslík získávat :lol:
- Bezolejový kompresor je sice fajn, ale jeho přínos je podle mě taky zanedbatelný. Množství oleje z běžného kompresoru, které se dostane do vzduchu nestačí ani na to, aby Ti přestalo pěnit pivko. A tomu stačí fakticky dost málo! :lol: :lol: :lol:
- Jediný relevantní argument je opravdu vodní pára a také oxidace gumy vlivem vzdušného kyslíku. Nicméně, kdo obouvá dokonale vysušenou pneu na dokonale vysušený ráfek? A kdo "vyžene" z obuté pneu všechen zbytkový vzduch a vodní páry a vytvoří tak sterilní vakuum do kterého potom foukne čistý dusík? :(
I podle mě zbytečná investice, zvlášť při větším kilometrovém nájezdu. Guma bude stajně sjetá dřív, než stačí zoxidovat nebo něco podbného... :lol:
CMC810
Mondeo, 2.0TDCi 96kW, kombi, r.v. 2003, 6-speed, pneu 225/45/17 Galerie obrázků
dříve Mondeo, 1.8 16V, 82kW, hatchback, r.v.1994
MIS
Senior
Senior
 
Příspěvky: 1111
Registrován: stř kvě 14, 2008 9:14,0

Příspěvekod Ebo » stř črc 15, 2009 13:11,0

..a navíc.. profíci hustí pneumatiky jinak http://www.youtube.com/watch?v=zKG82fPwD9w :wink:
Ford Mondeo 1.8i, 16V, GLX, 85kW, kombi, 1998, tmavě modrá metalíza
Fiat Punto 1,4 GT, 98kW
Uživatelský avatar
Ebo
Senior
Senior
 
Příspěvky: 1141
Registrován: pon lis 20, 2006 21:03,0
Bydliště: Brno

Plyn v kolech

Příspěvekod David V » stř črc 15, 2009 14:14,0

A aby na této stránce bylo opravdu to podstatné ohledně plynů v pneumatikách tak ještě pár postřehů:
Spočítal jsem (ze stavové rovnice), že změna okolní teploty o 10°C se na tlaku v pneumatikách projeví změnou o cca 0,1 bar (výpočet byl vztažen k tlaku 2 barg). Měření mi to potvrdilo. Čili je dobré toto vzít do úvahy a podle okolní teploty nastavit tlak v kolech, a to nejlépe na kolech, která nejsou zahřátá jízdou. Kdo věří tomu, že dusíková náplň s kolísající teplotou nemění svůj tlak, věří lži!! Není tomu tak i přes úpěnlivé přesvědčování pneuservisáků. Neznám žádný plyn, který se vzrůstající teplotou nemění svůj objem nebo tlak. Dělají to všechny plyny a hlavně, dělají to všechny stejně!
V zimě je dobré počítat s nízkými teplotami, čili při teplotách kolem 0°C je lepší gumu přehustit o 0,2 bar, čímž se dosáhne předepsaný tlak i při hlubokých mrazech.
Pokud za dusík neplatíte, tak je do gum lepší, ale za žádný peníze to nestojí a pokud tlak poklesne, nebojte se jej doplnit vzduchem, nic se nestane, vůbec nic. Za ušetřené peníze kupte něco dětem, třeba zmrzlinu - bude to lepší investice.
Opel Insignia, 2.8 V6 Turbo 191 kW, liftback, r.v. 11/2010, Cosmo, AT, 4x4
Ford Mondeo, 2.5 V6 125kW, liftback, r.v. 2001, Ghia, MTX75 - 225 tkm - jde do prodeje
(před tím Opel Vectra 1.8i 66kW, sedan, r.v.1995)
(ještě dříve Opel Kadett 1.3S 55kW, htb, r.v.1986)
Uživatelský avatar
David V
****
****
 
Příspěvky: 252
Registrován: úte črc 07, 2009 11:26,0
Bydliště: Brno

Příspěvekod klucik.r » stř črc 15, 2009 16:14,0

Svatá pravda Velebnosti :P Roman 8-)
CMC 1059
Mondeo 2, 1.8zetecRKB,16V 85kw, Hatchback, r.v. 1997, Ghia,tmavě zelená metalíza,195000
km. Pneu: Fulda Carat Progreso185/65R14
Mondeo IV, 2,0TDCI, 103kw, Combi, r.v. 2007, Titanium, stříbrná metalíza,
Uživatelský avatar
klucik.r
*****
*****
 
Příspěvky: 671
Registrován: ned kvě 13, 2007 23:42,0
Bydliště: Mimoň

Vymazaní Článku na Techwebu

Příspěvekod David V » pát kvě 07, 2010 13:26,0

Dovoluji si požádat o smazání článku z Techwebu na téma intertní směs v kolech, protože je to silně nepřesný a zavádějící článek, který je plný spekulací a vlastních dojmů.
Mnohé argumenty nemají fyzikální opodstatnění. Potřebné informace člověk nalezne na poslední stránce tohoto vlákna, takže není nutné mít speciální článek na techwebu. V podstatě mi jde o zkvalitnění informací.
Opel Insignia, 2.8 V6 Turbo 191 kW, liftback, r.v. 11/2010, Cosmo, AT, 4x4
Ford Mondeo, 2.5 V6 125kW, liftback, r.v. 2001, Ghia, MTX75 - 225 tkm - jde do prodeje
(před tím Opel Vectra 1.8i 66kW, sedan, r.v.1995)
(ještě dříve Opel Kadett 1.3S 55kW, htb, r.v.1986)
Uživatelský avatar
David V
****
****
 
Příspěvky: 252
Registrován: úte črc 07, 2009 11:26,0
Bydliště: Brno

Příspěvekod Standa HK » pát kvě 07, 2010 16:21,0

Já bych měl dva dotazy: 1)Jak často je nutné vyměňovat vzduch v pneu? 2) je nutné měnit vzduch v pneu při přechodu na letní/zimní provoz? Děkuji za vyčerpávající odpovědi. Standa HK
Mondeo, 1,8 Zetec, Combi, r.v. 1997, Clima
Standa HK
****
****
 
Příspěvky: 258
Registrován: úte úno 12, 2008 17:18,0
Bydliště: Hradec Králové

Vzduch

Příspěvekod David V » pát kvě 07, 2010 16:46,0

Standa HK píše:Já bych měl dva dotazy: 1)Jak často je nutné vyměňovat vzduch v pneu? 2) je nutné měnit vzduch v pneu při přechodu na letní/zimní provoz? Děkuji za vyčerpávající odpovědi. Standa HK


1) Nenapadá mě, proč by se musel měnit vzduch v kolech, snad jedině v případě, že by opravdu obsahoval velké množství vodní páry. To se dá poznat jedině měřením za chladného a teplého dne, kdy by rozdíl tlaku měl činit cca 0,1 bar/10°C rozdílu teplot (měřeno ve stínu před jízdou). Při rozdílu například dvojnásobném se dá usuzovat, že kondenzací nebo naopak evaporací vody tlak v pneumatice poklesl/stoupl více, než vychází ze stavové rovnice a pak by se to dalo řešit vypuštěním vzduchu a nafoukáním novým. Ovšem za 10 let si nepamatuji, že bych něco takového musel řešit, a to já se o tlak v gumách starám.
2) Je to nutné pouze s odkazem na bod 1) - pokud je tam vodní pára tak při mrazu tlak poklesne výrazněji než 0,1bar/10°C rozdílu teplot
Jinak výměna vzduchu nutná není - pouze je potřeba upravit tlak v pneumatikách, právě kvůli poklesu tlaku vlivem klesající okolní teploty. Správnou hodnotu nedoporučím, ale já foukám kola tak, abych maximální předepsaný tlak měl v kolech při teplotě kolem 5°C, čímž mám daný rozptyl teplot zhruba od -15°C do +5°C při výrobcem stanoveném rozptylu tlaků např od 2,2 do 2,4 bar
Naposledy upravil David V dne pát kvě 07, 2010 21:43,0, celkově upraveno 1
Opel Insignia, 2.8 V6 Turbo 191 kW, liftback, r.v. 11/2010, Cosmo, AT, 4x4
Ford Mondeo, 2.5 V6 125kW, liftback, r.v. 2001, Ghia, MTX75 - 225 tkm - jde do prodeje
(před tím Opel Vectra 1.8i 66kW, sedan, r.v.1995)
(ještě dříve Opel Kadett 1.3S 55kW, htb, r.v.1986)
Uživatelský avatar
David V
****
****
 
Příspěvky: 252
Registrován: úte črc 07, 2009 11:26,0
Bydliště: Brno

Příspěvekod klucik.r » pát kvě 07, 2010 20:14,0

No a mě zase napadá,že to Standa myslel ironicky :lol:
nesmíš na všechno hned skočit. :wink:
Roman 8-)
CMC 1059
Mondeo 2, 1.8zetecRKB,16V 85kw, Hatchback, r.v. 1997, Ghia,tmavě zelená metalíza,195000
km. Pneu: Fulda Carat Progreso185/65R14
Mondeo IV, 2,0TDCI, 103kw, Combi, r.v. 2007, Titanium, stříbrná metalíza,
Uživatelský avatar
klucik.r
*****
*****
 
Příspěvky: 671
Registrován: ned kvě 13, 2007 23:42,0
Bydliště: Mimoň

Příspěvekod Standa HK » pát kvě 07, 2010 20:18,0

to Roman:Musel jsi mě prásknout hnedle zatepla? :twisted:
Mondeo, 1,8 Zetec, Combi, r.v. 1997, Clima
Standa HK
****
****
 
Příspěvky: 258
Registrován: úte úno 12, 2008 17:18,0
Bydliště: Hradec Králové

Vtípky?

Příspěvekod David V » pát kvě 07, 2010 20:59,0

:) a mám ten příspěvek teda smazat ?
Opel Insignia, 2.8 V6 Turbo 191 kW, liftback, r.v. 11/2010, Cosmo, AT, 4x4
Ford Mondeo, 2.5 V6 125kW, liftback, r.v. 2001, Ghia, MTX75 - 225 tkm - jde do prodeje
(před tím Opel Vectra 1.8i 66kW, sedan, r.v.1995)
(ještě dříve Opel Kadett 1.3S 55kW, htb, r.v.1986)
Uživatelský avatar
David V
****
****
 
Příspěvky: 252
Registrován: úte črc 07, 2009 11:26,0
Bydliště: Brno

Re: Vtípky?

Příspěvekod DR » pát kvě 07, 2010 21:17,0

Standa HK: asi by příště bylo lepší buď příspěvek zřetelně označit jako pokus o vtip, nebo se nepouštět do žádných větších akcí. Člověk se chce vyhnout určitým slovům, to je pak nahovno taková práce ;-).
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Vtip

Příspěvekod David V » pát kvě 07, 2010 21:45,0

To DR: klidně to smaž, taky mám raději věcné komentáře, když něco hledám...
Opel Insignia, 2.8 V6 Turbo 191 kW, liftback, r.v. 11/2010, Cosmo, AT, 4x4
Ford Mondeo, 2.5 V6 125kW, liftback, r.v. 2001, Ghia, MTX75 - 225 tkm - jde do prodeje
(před tím Opel Vectra 1.8i 66kW, sedan, r.v.1995)
(ještě dříve Opel Kadett 1.3S 55kW, htb, r.v.1986)
Uživatelský avatar
David V
****
****
 
Příspěvky: 252
Registrován: úte črc 07, 2009 11:26,0
Bydliště: Brno

Příspěvekod Standa HK » sob kvě 08, 2010 15:43,0

pro David V a DR:Z celého svého srdce se ,pánové,Omlouvám! :oops: Standa HK
Mondeo, 1,8 Zetec, Combi, r.v. 1997, Clima
Standa HK
****
****
 
Příspěvky: 258
Registrován: úte úno 12, 2008 17:18,0
Bydliště: Hradec Králové

Předchozí

Zpět na Mondeo MK I-III - Podvozek, kola, pneu, brzdy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník