Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod DR » úte led 28, 2014 18:50,0

... nové téma
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod ReMisa » úte led 28, 2014 21:13,0

Ahoj,
začnu trochu zeširoka.
Na svém autě jsem začal s příchodem zimy řešit pomalý ohřev motoru (v létě je tento problém vyřešen, oba termostaty vyměněny). Docela častou výbavou těchto aut je mezikus v chladící soustavě, ve kterém jsou zasazeny tři žhavící svíčky (http://www.fordclub.eu/graphics/msgboar ... edehev.jpg) sloužící pro příhřev vody při teplotách pod nulou (ne nutně sepnuté zaráz, viz schéma níže). Sehnal jsem si tento mezikus na vrakovišti, koupil do něj nové svíčky, s tím že ten starý nefunkční ze svého auta odmontuji... Na mém autě tento příhřev ale vůbec nebyl namontovaný, pouze tam visel konektor a byly spojené hadice. Při mé výbavě a roku výroby mě to překvapilo a pustil jsem se do bádání.
Zde el. schéma:
http://img27.imageshack.us/img27/4607/podgrzwaczptc.jpg
Čili napětí jde z pojistky F3 na kontakty dvou relé (K168 a K169) a dále na svíčky, napětí z pojistky F82 je ovládací napětí obou relátek, spínaných z PCM. V mém autě ale pojistka F3 není a není tam ani vývod z tohoto pojistkového pouzdra.
Skončil jsem na tom, že jsem nepřišel na to, kde mají být umístěna relé K168 a K169. Dráty z příhřevu ale někam vedou a musí vést právě na tato relé, bohužel bych musel mít pořádný zvedák abych se nebál pod auto zalézt a zjišťovat...
Našel jsem kompletní MK3 Mondeo wiring diagrams o 1220 stránkách, na jakémsi japonském webu, pdf se nedá stáhnout, pouze prohlédnout a to dost pomalu (odkaz ještě kdyžtak dodám), nicméně tento dokument na mě (elektřikáře), působí jako bible. Nemáte jej někdo?
Je v něm i výše odkázané schéma, ale všude se tam píše, že to platí pouze pro modely do 12/2003.
Dále jsem našel na nějakém anglickém webu člověka, který tento příhřev v autě prý určitě má, ale pojistku F3 ne. Ve Fordu mu pouze řekli, že tak je to OK.
To se to začlo ve 2004 modelech řešit jinak? Umím si představit že mohli začít používat pojistku F8 pro normální žhaviče, ale jak toto zjistit ?
Přišlo mi až neuvěřitelné, v dnešní době, kolik různých stránek v různých řečích jsem musel na webu vyhledat, abych zjistil aspoň toto. Takže budu vděčný za jakoukoliv zodpovězenou otázku z této slohové práce :)
Ford Mondeo Combi 2006 2.0 TDCI 96kW Ghia
dříve : Ford Mondeo Combi '94 1.8TD 65kW CLX
Uživatelský avatar
ReMisa
*
*
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv říj 05, 2006 20:18,0
Bydliště: Brno

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod ReMisa » stř led 29, 2014 8:24,0

Mondeo wiring diagrams : http://doc.mbalib.com/view/40bd1d39a102 ... f03a2.html . Je docela náročné v tom něco dohledat, ale je to nejelepší co jsem našel.
Zrovna u sekce Auxiliary electric coolant heater relay je psáno before 12/2003.
Ford Mondeo Combi 2006 2.0 TDCI 96kW Ghia
dříve : Ford Mondeo Combi '94 1.8TD 65kW CLX
Uživatelský avatar
ReMisa
*
*
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv říj 05, 2006 20:18,0
Bydliště: Brno

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod DR » stř led 29, 2014 18:40,0

ReMisa: kompletní elektroschemata obsahuje Ford T.I.S. (pohledej na netu, určitě nekde bude).

Jinak já bych to neřešil tak strašně vědecky, pokud chceš domontovat příhřev, tak ho tam prostě vraž a ovládej ho nějakým jednoduchým termostatickým spínačem.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod Jenyk » stř led 29, 2014 20:05,0

Já to skenoval v servisu a nechával jsem to dávat na TechWeb, ale nemůžu to najít....
CMC604
Mondeo Titanium Kombi, Duratec 2,5 V6 125 kW,Durashift 5-Tronic, 2005
Cadillac Eldorado Convertible, V8 8,2 190 HP SAE, 1975
Cadillac Sixty Special, V8 4,9 200 HP, 1993
Uživatelský avatar
Jenyk
****
****
 
Příspěvky: 356
Registrován: sob zář 10, 2005 14:43,0
Bydliště: Západně od Prahy

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod DR » stř led 29, 2014 21:03,0

Jenyk: já to nemůžu najít ani ve svém archivu. Ale tak nějak mám pocit, že jsem něco takového - v *.pdf - kdysi někde viděl ... Což nám je teď houby platné.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod ReMisa » stř led 29, 2014 22:38,0

Ford TIS zkusím pohledat. Stejne tak budu rad, pokud treba cely ford tis nebo to pdf nekdo najdete. Sem by se to hodilo.
Zkusim na to jit trochu mene "vedecky" a vymyslet jednoduchy a efektivni zpusob spinani tech 60ti amper. Jen musim pockat nez se dostanu do garaze s poradnym zvedakem, ale nechavat to na jaro jaksi nema to kouzlo, kdyz zima prave zacla :-)
Ford Mondeo Combi 2006 2.0 TDCI 96kW Ghia
dříve : Ford Mondeo Combi '94 1.8TD 65kW CLX
Uživatelský avatar
ReMisa
*
*
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv říj 05, 2006 20:18,0
Bydliště: Brno

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod DR » stř led 29, 2014 23:25,0

ReMisa: na jednoduché spínanání 60A se obvykle používá vhodně dimenzované relé ;-)

relé např. http://www.tipa.eu/cz/rele-auto-12v-60a ... p/d-83440/
termostat např. http://www.conrad.cz/univerzalni-kapila ... -c.k615889 nebo http://www.tipa.eu/cz/termostat-prilozn ... /d-126757/
atd, viz google.

A máš po starostech. Dá se to vylepšít třeba o kontrolku funkce, nebo časovač, který to po nastavené době automaticky vypne, ale není to nutné.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod David V » čtv led 30, 2014 11:22,0

Jen takový dotázek. Nemusí být k tomu nějak odpovídajícně dimenzován alternátor? Ono 60A znamená odběr cca 700 W a to dá elektrické soustavě, zejména alternátoru a baterce, docela záhul. Když se k tomu přičte výkon pro světla a chod motoru a třeba vyhřívání skel, tak už by to alternátor nemusel stíhat a pokud nevyhoří, tak to po pár jízdách vymlátí baterku.
Opel Insignia, 2.8 V6 Turbo 191 kW, liftback, r.v. 11/2010, Cosmo, AT, 4x4
Ford Mondeo, 2.5 V6 125kW, liftback, r.v. 2001, Ghia, MTX75 - 225 tkm - jde do prodeje
(před tím Opel Vectra 1.8i 66kW, sedan, r.v.1995)
(ještě dříve Opel Kadett 1.3S 55kW, htb, r.v.1986)
Uživatelský avatar
David V
****
****
 
Příspěvky: 252
Registrován: úte črc 07, 2009 11:26,0
Bydliště: Brno

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod Slid » čtv led 30, 2014 15:00,0

Prihrivat by to melo pokud je venkovni teplota nizsi nez 5 °C, rozsviti se vlocka na budikach a teplota v motoru klesne pod 71°C nebo pokud das topeni na hi. na maximum. Dve rele jsou na prepazce, za tlumicem jak je baterka v tom rohu. Pojistka F3 v motorovem prostoru 60A a ovladani je pod volantem F82 7.5A
Mondeo, 2.0 TDCi 85kW, combi, r.v. 12/2006, EURO 4 + DPF, Webasto
Uživatelský avatar
Slid
*
*
 
Příspěvky: 10
Registrován: stř čer 29, 2011 18:15,0

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod DR » čtv led 30, 2014 18:18,0

David V: alternátor v MK III má 120A, bez ohledu na motorizaci a výbavu. Máš pravdu, že ten proudový odběr je značný a v extrému IMHO může překročit i proud dodávaný alternátorem (protože těch 120A je maximum při plných otáčkách), ale zase tak dramaticky bych to neviděl, je to krátkodobá záležitost pár minut a případný rozdíl na tu chvilku dorovná akumulátor. To už je holt otázka priorit, jestli upřednostnit ohřev motoru, nebo dobíjení. Pokud auto nemá problém s topením, tak já osobně bych to neřešil vůbec.
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod ReMisa » čtv led 30, 2014 21:58,0

Slid: díky za tip na umístění těch relé, mrknu na to.
ETIS se mi zatím nepodařilo celé stáhnout, ale pracuju na tom, bude se hodit tak jako tak.
DR: taky bych to neřešil, zas takový hnidopich nejsem. Jenomže sotva se motoru zvedne teplota nad 40C a auto začne topit, tak tím zase začne chládnout a cestu směrem do práce mám prostě víceméně z kopce a ten motor se po ujetí 20km pohybuje na teplotě 50 - 60C. Obráceně je to v pohodě, dojedu na provozní teplotě. A nechci aby ten motor (a spotřeba) trpěl každou zimu ráno co ráno tím, že se ani pořádně nezahřeje.
K těm relé a manuální výrobě spínání svíček : netušil jsem že spínat(a hlavně rozepínat) stejnosměrných 60A jde relátkem za 70kč, v "běžné" elektrikařině jsou na to stykače velkých rozměrů a ceny... Samozřejmě po prohlédnutí prostoru s relé a připravené kabeláže rozhodnu, která varianta pro zprovoznění tohoto bude jednodušší.
Ford Mondeo Combi 2006 2.0 TDCI 96kW Ghia
dříve : Ford Mondeo Combi '94 1.8TD 65kW CLX
Uživatelský avatar
ReMisa
*
*
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv říj 05, 2006 20:18,0
Bydliště: Brno

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod DR » čtv led 30, 2014 23:06,0

ReMisa: Tohle podel mě příhřev nevyřeší.

20km z kopce se mi nějak nezdá. Pokud se ti motor neohřeje přes 60°C, tak je tam nějaká závada, i když jsi vyměnil oba termostaty - že jsou nové neznamená, že nemůžou být vadné. Ověříš to jednoduše, ve stojícím autě (vyloučíš vliv náporového chladiče) na volnoběh by se měl motor ohřát na provozní teplotu a utáhnout i topení - s ventilátorem v nižších otáčkách, 15 minut by mělo stačit. To může být druhá příčina problému, ventilátor naplno je schopný ten motor podchladit i jen přes výměník topení.

BTW, je "trochu" rozdíl 60A na 12V a 60A na 230 nebo 400V ;-)
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod ReMisa » čtv led 30, 2014 23:37,0

DR : ten volnoběh můžu vyzkoušet, ale... který TDCI motor se, při jeho účinnosti, dokáže zahřát v teplotách kolem nuly na provozní teplotu během cca 15ti minut(na volnoběh)? Tohle zvládne benzín, ale ne tenhle motor, podle mě...
Mimo téma : Jezdím s auty jiných značek a neumí to žádné z nich. Jen pro srovnání - pár dní zpět jsem seděl ve Fiatu z roku 2009 s motorem multijet 1.9, topení na plno, ventilátor jen na stupeň 1 a po 50ti minutách se dostal na 1/4 ukazatele teploty (provozní je u něj přesně 1/2)...
Pokud to moje Mondeo po cestě do práce naftu větší část jízdy spíše nespaluje, tak tam to teplo prostě nevzniká, rozhodně ho nevzniká dostatek. Proto to chci řešit tím příhřevem. Při jakýchkoliv jiných cestách se chová teplota normálně (na TDCI motor).

A k tomu proudu... opravdu je rozdíl mezi 60A na 12V a 60A na 230V ? Já vidím rozdíl spíše mezi střídavým a stejnosměrným napětím - rozpínat stejnosměrné napětí je pro běžné kontakty daleko náročnější, kor při 60ti Amp. Ale jsme v sekci elektroinstalace, tak třeba mě ještě někdo poučí :)
Poučovat tě nebudu. Jen konstatuji, že mezi rozpojenýni kontakty je plné napětí obvodu. A mít mezi kontakty těsně před sepnutím 60A při 12V, nebo 60A při 230V, to je opravdu "trochu" rozdíl, zjisti si něco o přechodových jevech na spínačích a jejich závislosti na velikosti spínaného napětí.
DR


Ať už výše napsané vyznívá jakkoliv, tak samozřejmě děkuju DR za snahu a rady, jen prostě diskutuji :)
Ford Mondeo Combi 2006 2.0 TDCI 96kW Ghia
dříve : Ford Mondeo Combi '94 1.8TD 65kW CLX
Uživatelský avatar
ReMisa
*
*
 
Příspěvky: 29
Registrován: čtv říj 05, 2006 20:18,0
Bydliště: Brno

Re: Elektrické ohřívání bloku motoru - jen 2.0 TDCI a TDDI

Příspěvekod DR » stř úno 05, 2014 10:06,0

Jak se dalo čekat, výše popisované problémy vyústily do diskuze o termostatu a ověřování jeho funkce, takže tato debata je přesunata do tématu o termostatu viewtopic.php?p=101125#p101125
CMC 053 ( Ford Mondeo club ) CFC 660 (Ford Focus klub)
mondeo 2.2TDCi, 147kW, kombi, 04/2014
(před tím mondeo 2.5T, 162kW, kombi, 10/2007, Titanium X_____ ST200, 2000, hatchback;____ mondeo 2.5 V6 LPG, ghia, 1998, combi);
Renault Trafic, dci150, combi van, 2008 + Fiat Brava 1.6 16V 1998 + Renaul Megane 1.6 16V 2012
Uživatelský avatar
DR
Moderator
Moderator
 
Příspěvky: 9446
Registrován: čtv zář 04, 2003 19:43,0
Bydliště: Brno-venkov


Zpět na Mondeo MK I-III - Elektroinstalace

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník